فى اشاعات كتير المصريين الفوها عن نفسهم وبعدين صدقوها واقتنعوا بيها وفضلت الاشاعات دي تكبر وتتوارث جيل بعد جيل لحد مابقت جزء اصيل من افكار الشعب المصرى ومعتقداته.

  اذكى طفل فى العالم

المصريين كلهم فاكرين ان الطفل المصرى اذكى طفل فى العالم,طيب بامارة ايه والنبي مانتوا شايفين العيال واللي بتعمله وبعدين فى حقيقة علمية بتقول ان الاطفال كلهم بيتولدوا بنسبة ذكاء واحدة واللي بيفرق بعد كده هو وزن الطفل وحجم راسه بمعنى ان زيادة وزن الطفل بنسبة 40% وزيادة حجم رأسه خلال الشهر الاول بعد ولادته بتساهم فى زيادة نسبة الذكاء عنده بنسبة 1.6 لما بيوصل لسن 6 سنين وهكذا يعني لو وزنه زاد 50% فى اول شهر تزيد نسبة ذكائه بنسبة 1.8, هاتلي عيل فى مصر كلها بيزيد 40% من وزنه فى اول شهر.
الطفل المصرى اذكى طفل فى العالم

  احفاد الفراعنة

وبيقولك كمان ايه ان احنا كمصريين يعني احفاد الفراعنة والحقيقة ان مصر بعد الفتح الاسلامي بقيادة “عمرو بن العاص” اقبل عليها ناس كتير جدا من شبه الجزيرة العربية واتمركزوا فيها وخصوصا فى الصعيد واتجوزوا وخلفوا ده غير الاقباط اللي كانوا موجودين قبل الفتح الاسلامي واللي كان معظمهم احفاد الرومان اللي كانوا عايشين فى مصر وقتها,يعني موضوع ان الفراعنة اجدادنا ده فاكس جدا واتحدى اي حد يجيبلي واحد بس فى شجرة عيلته فرعوني.
احفاد الفراعنة

  ماشربتش من نيلها

جامدة اوي حتة “لو شربت من مياه النيل لازم ترجعلها تاني” كدبة كلنا فى مصر مصدقينها مع انك لو فكرت شوية وبحثت وعرفت كام واحد هاجر من مصر ومارجعش تاني هاتعرف ان دي اشاعة مش اكتر.
ماشربتش من نيلها

  اقوى جهاز مخابرات فى العالم

“مصر يا عبلة” جملة محمود يس الشهيرة فى فيلم الصعود الى الهاوية ده غير بقى رأفت الهجان ودموع فى عيون وقحة واعدام ميت وغيرهم من الافلام والمسلسلات وطبعا رويات “رجل المستحيل” اللي كلنا اتربينا عليها واللي بتبين لك ان جهاز المخابرات المصرى اقوى جهاز مخابرات فى العالم والحقيقة انه جهاز مخابرات قوى جدا مفيش كلام لكنه مش جهاز اسطورى بالعكس هو جهاز مخابرات طبيعي زي ماليه نجاحات ليه اخفاقات عادي يعني.
اقوى جهاز مخابرات فى العالم

  اللي يخاف من العفريت

معتقد سائد جدا فى مصر وهو انك ماتحاولش تفكر فى الحاجة اللي انت خايف تحصلك كتير لاتحصلك فعلا إعمالا للمثل المشهور “اللي يخاف من العفريت يطلعله” والحقيقة غير كده طبعا وكفاية اننا نعرف الاية الكريمة اللي بتقول “قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا”.
اللي يخاف من العفريت

تعليقات




وليد احمد عبدالله السيد , حاصل على ليسانس حقوق جامعة القاهرة , الهوايات كرة القدم فأنا من عشاق الدوري الاسباني والانجليزي , بالاضافة الى القراءة فأنا من عشاق قراءة الروايات وخاصة روايات الادب الغربي ولي بعض التجارب في كتابة بعض الروايات والقصص القصيرة.







متقلقش مش حنقرفك إميلات

No comments:

Post a Comment

Comment Policy
We’re eager to see your comment. However, Please Keep in mind that all comments are moderated manually by our human reviewers according to our comment policy, and all the links are nofollow. Using Keywords in the name field area is forbidden. Let’s enjoy a personal and evocative conversation.